U bevindt zich hier: Startpagina » Werkgroepen » Werkgroep Archief

Werkgroep Archief

Voor een doorzoekbare indeling KLIK HIER

Archief   Email-adres
Acec-gebouw Berry de Dreu
Bestuurslid
berrydedreu@upcmail.nl
06 15 25 86 57
Acec-gebouw Alex Donswijk
Coördinator
archief@verenigingoudapeldoorn.nl
Acec-gebouw Open op maandag van 13.30 tot 16.00 uur.
’s Woensdags op afspraak
(tel. 055-5336431).
In de maanden juli en augustus is het archief gesloten voor bezoekers.
Adres: Roggestraat 44, Apeldoorn.
archief@verenigingoudapeldoorn.nl

Het doel van het archief van de Vereniging Oud Apeldoorn is het beheren, archiveren en op lokaal niveau tentoonstellen van het culturele erfgoed (collectie) betreffende de gemeente Apeldoorn. Dit betreft zowel objecten uit het verleden als huidige objecten, waarvan verwacht kan worden dat zij onderdeel zijn of zullen worden van het culturele erfgoed. Het archief is gevestigd in het ACEC-gebouw op Roggestraat 44 te Apeldoorn, op de 1e verdieping met aanduiding Oost 1.15, Loomankamer.

Voor leden en overige belangstellenden is het archief op maandagmiddag van 13.30 tot 16.00 uur geopend (behalve in de maanden juli en augustus). 's Woensdags op afspraak (tel. 055-5336431).

Het archief bevat heel veel foto’s, onder meer verkregen uit de nalatenschap van de heer Wim Looman. Deze collectie heeft naast een culturele waarde ook een historische waarde. De VOA heeft daarom in het verleden besloten de archiefkamer in het ACEC–gebouw te vernoemen naar de heer Wim Looman. De kamer is ingericht met werktafels met computers en kasten voor opslag.
Objecten die in het archief bewaard worden, zijn: boeken, foto’s, films, video’s, ansichtkaarten, tijdschriften, kranten en krantenartikelen, verenigingsbladen, plakboeken, jubileumuitgaven van organisaties, gedenkpenningen, oorkondes etc. met betrekking tot Apeldoorn, de dorpen en buurtschappen. In de verzameling worden ook foto’s en boeken opgenomen van het Koninklijk Huis in relatie met Paleis Het Loo en van de Koninklijke Marechaussee in relatie met de Willem III-kazerne.
De werkzaamheden van het archief bestaan o.a. uit het registreren van bovengenoemde objecten. Naast het archiveren worden de objecten fysiek opgeslagen, zoveel mogelijk gescand en geregistreerd in de verschillende computerbestanden. In een aantal gevallen worden foto’s en films op cd’s en dvd’s gezet.

Er vinden regelmatig schenkingen plaats door zowel leden als niet-leden en instellingen, met het verzoek deze documenten, afbeeldingen etc. voor het nageslacht te bewaren. De schenkingen worden geregistreerd in de daarvoor binnen het archief gehanteerde map voor registratie van schenkingen. Uiteraard wordt aan de schenker een bedankbrief gestuurd, dan wel wordt de erkentelijkheid van de VOA voor de schenking of gift op een passende manier tot uiting gebracht. Alle objecten worden in computerbestanden vastgelegd.
Het archiefteam kent verschillende functies. De functies zijn onder meer coördinator, registrator, medewerker tentoonstellingen, scannen/verbeteren van foto’s en algemene werkzaamheden. In het archief zijn ongeveer 10 vrijwilligers actief op verschillende dagen.
Informatie kunt u aanvragen via e-mailadres: archief@verenigingoudapeldoorn.nl